Sprawdź co u nas słychać!
Zarzadzanie Flota w 2023 roku w związku z aktualna sytuacja rynkową z dostępem samochodów nowych oraz wysoka inflacja wymagało będzie szczególnej dbałości o koszty utrzymania floty oraz o koszty związane z zakupami samochodów i ich finansowania. Menager Floty powinien skupić się na aktualizacji strategii zarządzania flotą tak aby jeszcze bardziej zadbać o ograniczenie nakładów ponoszonych na administrowanie flotą zarówno przez optymalne wykorzystanie aktualnie posiadanych samochodów jak też rozsądny dobór nowych pojazdów wprowadzanych do Firmy w celu wymiany i rozbudowy firmowej floty. Wyzwaniem będzie również utrzymanie w ryzach nakładów ponoszonych na wydatki związane z serwisowaniem i eksploatacja pojazdów, potrzebny będzie tutaj audyt floty oraz analiza kosztów floty tak aby przez czasem błahe zaniedbania nie ponosić zbędnych wydatków.
Wciąż mierzymy się z brakiem stabilności cen zakupów samochodów nowych oraz ich dostępności, jednak większość prognoz jest zgodna iż należy się spodziewać dalszego wzrostu cen na poziomie 10-15% a także wydłużonego terminu oczekiwania na samochody. Widać jednak powoli tendencję w kierunku szybszej realizacji zamówień oraz rosnącej liczbie samochodów dostępnych od ręki i choć przy zakupach flotowych nie są to jeszcze wystarczające ilości pojawia się droga do negocjacji cen i udzielania rabatów. Dealerzy musza się mierzyć z dalszym spadkiem sprzedaży, a jednocześnie wzrasta dostępność pojazdów co w perspektywie powinno się przełożyć na rabaty flotowe. Mamy już za sobą w końcu znaczy wzrost cen samochodów z poprzednich lat na poziomie 30 % a także wzrost kosztów finansowania pojazdów podyktowany wzrostem stóp procentowych co przekłada się zwiększenie całkowitych kosztów użytkowania samochodów w Firmie (TCO) i często decyzje o przedłużeniu eksploatacji obecnie posiadanych samochodów lub bardzo przemyślane zakupy do Firmowej Floty. Przy zakupie floty samochodów w 2023 roku będzie więc ważne dokładne przeanalizowanie potrzeb oraz zaplanowanie wedle nich wymiany pojazdów oraz rozbudowy floty tak aby były optymalne dla Naszej Firmy.
Wpływ na codzienne koszty użytkowania samochodów jakie generuje Firmowa Flota Samochodowa ma przede wszystkim inflacja która powoduję wzrost cen zarówno usług serwisowych, kosztów części jak i opłat np. za parkingi, autostrady czy paliwo. Nie mamy co prawda wpływy na sam wzrost cen który jest zjawiskiem globalnym i od Nas niezależnym natomiast możemy zadbać o ograniczenie kosztów poprzez odpowiedni dobór warsztatów obsługujących Naszą Flotę. Część prac związanych z przeglądami samochodów możemy np. powierzyć dealerskim serwisom ASO, a pozostałe prace skierować do serwisów niezależnych gdzie koszty obsługi są znacznie niższe. Również przy zakupie ogumienia czy drobnych części eksploatacyjnych warto skorzystać z oferty hurtowej. Tutaj jeśli Flota Firmowa nie dysponuje wyparowanymi rabatami lub rozwiązaniami dotyczącymi obsługi eksploatacyjnej warto skorzystać z Outsourcing Zarzadzania Flotą Samochodową zapewni nam to wsparcie w obsłudze serwisowej floty oraz dostęp do hurtowych cen co bezpośrednio ograniczy koszty. Warto wprowadzić również dobrze skonstruowany Regulamin Użytkowania Pojazdów Firmowych gdzie znajdą się informacje o codziennych czynnościach związanych z eksploatacja pojazdów dających pracownikom jasne wytyczne co do obowiązków i sposobów postepowania. Dzięki określeniu zasad unikniemy generowania zbędnych i nieuzasadnionych kosztów eksploatacji floty.
Likwidacja szkód komunikacyjnych i wysokość ubezpieczenia OC/AC są powiązane z wartością ubezpieczanych samochodów oraz wartością szkód komunikacyjnych. Wraz ze wzrostem cen wrosła cena zakupu samochodów co skutkuje wyliczeniem składki od wyższej kwoty, a do tego poprzez wzrost kosztów części i robocizny zakładów blacharsko-lakierniczych dochodzi wzrost kosztów naprawy samochodów. Czynniki te spowodują wzrost kosztów polis OC/AC i przełożą się na koszty które będzie należało ponieść. Przypominamy również o karach za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2023 roku gdzie czeka Nas dwukrotny wzrost stawek w Styczniu i w Lipcu.
Ilość dni | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe |
brak OC od 1 do 3 dni | 1400 zł | 2090 zł |
brak OC od 4 do 14 dni | 3490 zł | 5240 zł |
brak OC powyżej 14 dni | 6980 zł | 10470 zł |
Ilość dni | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe |
brak OC od 1 do 3 dni | 1440 zł | 2160 zł |
brak OC od 4 do 14 dni | 3600 zł | 5400 zł |
brak OC powyżej 14 dni | 7200 zł | 10800 zł |
www.ifsolutions.pl