shutterstock_1099878668
Aktualności

Sprawdź co u nas słychać!

zarządzanie flotą samochodową

Wymiana opon zimowych we flocie samochodów – Menadżer Floty

W związku z jesienną aurą i nadchodzącą zimą przypominamy o najlepszych praktykach dotyczących wymiany ogumienia we flocie pojazdów przed sezonem zimowym. Aby sprawnie skoordynować jesienną wymianę opon w samochodach firmowych, należy pamiętać, że proces ten najlepiej rozpocząć już w połowie października. To, jakie opony dla floty będą najodpowiedniejsze, jest podyktowane przede wszystkim zmieniającymi się warunkami drogowymi, temperaturami spadającymi poniżej 7°C oraz mogącymi pojawiać się zjawiskami gołoledzi. Opony zimowe są bardziej „miękkie”. Zastosowane odpowiednie mieszanki gum powodują, iż opony te zachowują swoją elastyczność i odpowiednią twardość w niższych temperaturach, a co za tym idzie, mają lepszą przyczepność i skracają drogę hamowania. Prawdą natomiast jest, że miękki bieżnik opony zimowej zużywa się szybciej przy wyższych temperaturach (i analogicznie lepsze właściwości będzie miała tutaj opona letnia).

Jakie opony dla floty na sezonowe wymiany?

Nie ma więc jednoznacznej odpowiedzi, kiedy rozpocząć proces wymiany ogumienia w użytkowanej flocie samochodów firmowych. Odpowiedzialny Fleet Manager powinien zadbać o to, aby zdążyć przed przymrozkami oraz pierwszym śniegiem, który nieuchronnie spowoduje kolejki we wszystkich punktach zajmujących się wymianą opon. Dodatkowo w przypadku zarządzania wieloma działami i samochodami pracującymi w różnych zakątkach kraju, administrator floty musi ten proces odpowiednio wcześniej zaplanować. Należy dokonać właściwego dla naszej floty samochodów wyboru ogumienia oraz ustalić wytyczne, którymi będziemy kierować się przy wyborze opon i budżetu, jaki możemy przeznaczyć na zakup oraz sposobu i warunków, w jakich samochód będzie użytkowany.

Bazując na doświadczeniu w zarządzaniu różnymi flotami pojazdów, proponujemy rozpocząć wymianę opon już w połowie października i przygotować się do tego odpowiednio wcześniej, tzn. określając zapotrzebowanie na opony w pojazdach nowych (nieposiadających jeszcze drugiego kompletu opon) oraz zapotrzebowania zakupów opon w samochodach, których opony ze względu na stan zostały zutylizowane przy poprzedniej wiosennej wymianie (zakupów dokonujemy dopiero teraz, aby uniknąć kosztu przechowywania oraz sytuacji gdy samochód w sposób nieplanowany zostanie sprzedany lub wycofany z eksploatacji np. w wyniku poważnego uszkodzenia, a my zostaniemy z kompletem niewykorzystanego ogumienia, które generuje koszt magazynowania i nie zawsze mamy je gdzie później wykorzystać). Planując zakup opon przed pełnią sezonu, zaoszczędzimy też sporo kosztów, gdyż ceny będą często wzrastać wraz ze wzrostem zainteresowania ogumieniem zimowym, a są to całkiem spore różnice, tym bardziej że koszty musimy pomnożyć przez ilość samochodów, które wchodzą w skład firmowej floty. Unikniemy również problemu z dostępnością opon oraz wydłużającymi się terminami realizacji zamówień.

Opony wielosezonowe dla floty samochodów firmowych

Warto też poruszyć kwestię, że coraz większą popularność zyskują opony wielosezonowe, ale jest to rozwiązanie dedykowane raczej dla samochodów, które pokonują małe dystanse i są użytkowane np. w mieście (opony wielosezonowe łączą właściwości opony letniej i zimowej, przez co mają bardziej spłaszczone parametry względem warunków, zużywają się również szybciej w wyższych temperaturach - jeśli użytkujemy samochody np. w trasie). Niewątpliwą zaletą jest natomiast brak konieczności sezonowej wymiany i jej cena, a także brak koszu przechowywania opon. Co przekłada się na kilkaset złotych oszczędności w skali roku. Należy jednak pamiętać, że gdy odbieramy nowe samochody dla naszej floty, auta fabrycznie wyposażone są w ogumienie letnie, co w takim przypadku powoduje, że lepszym wyborem będzie zakup drugiego kompletu opon - zimowych. Jeśli uznamy jednak, że najbardziej optymalnym rozwiązaniem dla naszej floty pojazdów będą opony wielosezonowe, warto takiego wyboru dokonać już w momencie zamawiania samochodów. Możemy często ustalić warunki zakupu pojazdów do floty w taki sposób, aby odebrać nowe samochody już na interesującym nas ogumieniu.

Przepisy dotyczące wymiany opon zimowych w Europie a Fleet Management

Fleet manager musi również pamiętać o obowiązujących przepisach dotyczących poruszania się na oponach zimowych w Europie. Na chwilę obecną w Polsce nie ma jeszcze ustawowego obowiązku wymiany opon na zimowe. Często jednak samochody wchodzące w skład naszej floty pojazdów poruszają się również poza granicami kraju, gdzie w wielu przypadkach obowiązek poruszania się na ogumieniu zimowym jest regulowany przepisami. Dla ułatwienia poniżej więc zamieszczamy informację o zasadach dotyczących stosowania opon zimowych w Europie.

Opony zimowe w Polsce

Opony zimowe - brak obowiązku.

Głębokość bieżnika - co najmniej 1,6 mm.

Opony zimowe w Niemczech

Opony zimowe - sytuacyjny wymóg używania opon zimowych. Należy je stosować na czterech kołach, kiedy występują: lód, gołoledź, śnieg czy błoto pośniegowe. Zaleca się ich używanie między listopadem a kwietniem.

Głębokość bieżnika - co najmniej 1,6 mm.

Opony zimowe w Czechach

Opony zimowe  - obowiązkowe między 1 listopada a 31 marca, kiedy droga jest zaśnieżona, oblodzona lub należy spodziewać się takich warunków. Na obowiązek używania opon zimowych, niezależnie od daty, mogą wskazywać znaki drogowe.

Głębokość bieżnika - co najmniej 4,0 mm.

Opony zimowe w Austrii

Opony zimowe  - od 1 listopada do 15 kwietnia wymaga się posiadania wyposażenia zimowego w warunkach zimowych.

Głębokość bieżnika - co najmniej 4,0 mm.

Opony zimowe na Litwie

Opony zimowe  - obowiązkowe między 10 listopada a 1 kwietnia.

Głębokość bieżnika - co najmniej 3,0 mm.

Opony zimowe w Szwecji

Opony zimowe  - obowiązkowe między 1 grudnia a 31 marca w warunkach zimowych (mróz, lód, śnieg, zaspy śnieżne).

Głębokość bieżnika - co najmniej 3,0 mm.

Opony zimowe w Norwegii

opony zimowe  - przepisy nakazują dostosowanie samochodu do warunków drogowych, a także zadbanie o jego wystarczająco dobrą przyczepność.

Głębokość bieżnika- co najmniej 3,0 mm.

Opony zimowe na Słowacji

Opony zimowe  - opony zimowe są obowiązkowe w okresie 15 listopada do 31 marca oraz gdy droga jest zaśnieżona lub oblodzona.

Głębokość bieżnika - co najmniej 3,0 mm.

Opony zimowe w Słowenii

Opony zimowe  - obowiązkowe między 15 listopada a 15 marca. Zalecane również, jeżeli wystąpią warunki zimowe – np. śnieg, lód.

Głębokość bieżnika - co najmniej 3,0 mm.

Opony zimowe na Węgrzech

Opony zimowe  - brak obowiązku stosowania.

Głębokość bieżnika - co najmniej 1,6 mm.

 

 

 

www.ifsolutions.pl

 

 

 

 

 

 

 

shutterstock_1464540275
shutterstock_1464540275

Adres:

ul. Bieszkowicka 71, 80-178 Gdańsk

Telefon:

+48 885 750 450

E-mail:

biuro@ifsolutions.pl